Al een maand voorbij

21 april 2013 - Bole, Ghana

Lieve allemaal,

De tijd vliegt voorbij, want morgen zitten we alweer een maand in Ghana. In de afgelopen weken is er dan ook veel gebeurt. Hoewel het lesgeven op een Ghanese school uitdagend blijft, kunnen we steeds beter omgaan met de chaos. We hebben de kindjes verhalen voorgelezen, leren rekenen, met ze gezongen en gedanst, gevoetbald, balonnen uitgedeeld en alle 400 kinderen voorzien van een geschminkt gezicht. Vooral afgelopen week was er ruimte voor onze eigen inbreng. De juffen gaven namelijk geen les meer omdat de examens voorbij waren en het de laatste week voor de vakantie was. De kinderen zijn de komende drie weken vrij. We hebben het semester afgesloten met een uitgebreid gesprek met de juffen. Hierin hebben we aangegeven wat wij van het onderwijs vinden en wat er verbeterd kan worden. Gelukkig stonden de leraressen open voor onze feedback en waren ze super tevreden over ons. Blijkbaar is het aantal kinderen op school nu nog veel groter dan normaal, omdat ze allemaal met de obruni’s (blanken) willen spelen.

De laatste schoolweek was ook anders dan normaal vanwege een storm die 12 april heeft plaatsgevonden. Wij waren die avond uit eten in een hotel toen het begon te onweren. Zo heftig dat de ramen in de hal kapot sprongen. De storm bleek ook in de rest van Bole schade aangericht te hebben. Zo waren er verschillende daken van huizen verwoest en bomen omgewaaid. Ook het dak van een basisschool was vernield en een lokaal van de kleuterschool waarop wij lesgeven. Het was wel even schrikken toen we die maandag op school kwamen en de ravage zagen. Er wordt nu gekeken of er financiële hulp kan komen van een ontwikkelingsorganisatie (tips zijn natuurlijk welkom). Gelukkig  is het huisje waar wij slapen overeind gebleven en kunnen we daar schuilen als het regenseizoen losbarst.

Naast het lesgeven hebben we genoeg tijd gehad voor andere leuke dingen. Zo hebben we onze eerste Ghanese bruiloft meegemaakt. Erg gezellig, met veel traditionele muziek en dans en de pito was natuurlijk ook aanwezig. Wij worden ook steeds traditioneler. We hebben een typische Noord-Ghanese smog gekregen van een student die we slechts één keer op straat hadden ontmoet. Maar zoals gewoon is in Ghana ben je na één ontmoeting vrienden voor het leven. Ook hebben Joly en Margot zich uitgeleefd op de markt en van een mooie stof een afrikaanse jurk laten maken. Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan de plantage van de kerk en geleerd hoe gevaarlijk cashewnoten kunnen zijn. Het koken met de ghanese producten gaat ons  goed af. We hebben het zelfs voor elkaar gekregen om op onze campingpitjes pizza te bakken! Met het overgebleven deeg hebben we ‘stok’brood gemaakt boven ons kampvuur. Dit was op een van de laatste avonden van Lucas, een andere vrijwilliger uit Duitsland met wie we erg veel gelachen hebben. Hij is nu helaas terug in het koude Europa.

Het hoogtepunt van de afgelopen tijd was de safari in Mole National Park. We hadden erg veel geluk, want we hebben naast o.a. bavianen, everzwijnen, impala’s en parelhoenen, ook olifanten gezien. We zagen een hele groep en ook nog eens van dichtbij! Daarna hebben we heerlijk gezwommen in een zwembad. De rust werd slechts even verstoord toen een baviaan een brood stal uit onze tas.

De komende weken is het zoals jullie konden lezen schoolvakantie. Wij zullen echter niet stilzitten en extra computerlessen geven en ook volleybal-, toneel- en dansles.

Liefs,

Joly, Margot & Sal

1. Milan:
    22 april 2013
    nou nou, het ziet er naar uit dat jullie daar al een hele hoop hebben meegemaakt en ik weet zeker dat jullie nog veel zullen meemaken. Het is natuurlijk ook fijn dat jullie de school een beetje kunnen veranderen en dat jullie ongedeerd en de storm uitkwamen en hopelijk ook het regenseizoen. Hier is Max het huis nog nauwelijks uitgekomen (ook al zit hij op kamers), maar gaat alles wel goed.
  2. Meike:
    22 april 2013
    Leuk om dit weer te lezen! Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen:)
    Heel veel succes daar nog!

En meiden, de jurken zien er goed uit!
    Liefs Meike
  3. Annie:
    23 april 2013
    Anóéla, Margot en Sal, ti dabáji?
    We volgen alles van jullie reis. Lazen het verhaal van Sal naar Tamale. Veel herkenning hier in huis. Wat doen jullie geweldige ervaringen op. De meiden hebben nog een tip: alvaro is een heerlijke frisdrank. Kennen jullie dat al?
    Nawoeni lapsana!
    Anula
  4. Hans Trienekens (DARE2GO):
    24 april 2013
    Hoi Joly, Margot en Sal, omdat ik benieuwd was naar jullie verhalen maar nog niets gehoord had, maar ff op zoek gegaan in jullie papieren en me nu aangemeld voor jullie reislog. En meteen de verhalen door genomen. Klinken erg leuk, boeiend en herkenbaard. Jullie zijn zo te lezen meteen goed aan de slag gezet. En nu even wat meer vrij om ook andere activiteiten, buiten het schoolgebeuren om, te kunnen organiseren voor de kinderen. Helemaal leuk. En zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin. Ik blijf de verhalen hier volgen maar heb ook nog ff contact via de mail.

Warme groet, Hans