Week 2 - School in Bole

7 april 2013 - Bole, Ghana

Alweer een week voorbij in Ghana. Eindelijk een beetje geacclimatiseerd, al blijft het warm en worden we gillend gek van de insecten. Toch vermaken we ons goed in ons huisje en weten we iedere avond een creatieve maaltijd te bereiden op onze campingpitjes.

Maandag waren de mensen hier vrij en was er een paaspicknick. Erg gezellig, met muziek, dansen (wow dat kunnen ze hier goed!) en veel spelletjes voor de kinderen. Iedereen had eten gemaakt en deelde dit met elkaar. Wij hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze een typisch Nederlands gerecht te laten proeven: pannenkoeken! Deze gingen er zo goed in dat we moesten vluchten voor alle hebberige kinderen.

Dinsdag begonnen de scholen weer. We zijn geplaatst op de nursery school, oftewel bij de kleuters. Hier werden we elk gelijk voor een klas gezet met gemiddeld 100 (!!) kinderen. Het gaat er hier totaal anders aan toe dan in Nederland. De juffen lopen regelmatig de klas uit, geven tussendoor borstvoeding aan een baby, bellen, kletsen en springen achterop een motor om vervolgens een paar uur te verdwijnen. Naast hun baan als juf lijken ze ook een baan te hebben als snoepjesverkoopster. De les wordt non-stop onderbroken door kindjes die bij de juf een snoepje halen voor 10 pesowes (4 eurocent). Van hun geld kunnen de kleuters ook schriftjes en podloden kopen, maar zoals jullie je kunnen voorstellen gaat hun voorkeur uit naar wat lekkers.

De lessen die worden gegeven zijn rekenen, taal, muziek, tekenen en algemene ontwikkeling. Dit is op zich een prima lespakket. Helaas ontbreken echter lesmateriaal en goede methodes om de stof over te brengen. De lessen worden gegeven in het engels en hoewel de kindjes de zinnen kunnen opdreunen, hebben ze totaal geen idee wat ze in het engels zeggen. Dat ze nog geen engels spreken maakt het voor ons ook lastig om in te springen als de docent weer eens weg is, maar met handen en voeten kom je een heel eind.

Bovenstaande is allemaal totaal anders dan in Nederland maar nog niet het grootste probleem. Het probleem is dat de enige manier die ze kennen om de orde te handhaven is het regelmatig slaan van de kindjes met een tak of datgene dat voorhanden is. Verschrikkelijk om te zien. Tegelijkertijd hebben ook veel kindjes stokken bij zich in de les waarmee ze weer andere kinderen slaan. Dit kun je ze echter niet kwalijk nemen aangezien ze geen beter voorbeeld krijgen. Wij willen er alles aan gaan doen om dit te stoppen en de lesmethodes te verbeteren. De priesters willen ons daar graag bij helpen en we gaan dan ook binnenkort een gesprek aan met de leraressen. Voor nu doen we gewoon ons best de kinderen zo goed mogelijk te helpen. Het zijn in ieder geval hele lieve kindjes en ze lopen ons nog steeds overal achterna.

Afgelopen vrijdag hebben we het weekend gevierd door voor het eerst Pito te drinken. Dit is lokaal gebrouwen 'bier' dat gedronken wordt uit een kalabas. Hier betekend wat drinken dat je meteen een hele kroegentocht (spot-tour) houdt. Verder hebben we onze nieuwe buurman ontmoet. We kwamen er nu pas achter dat er een aapje vijf meter van ons huis woont. Wel een beetje zielig omdat hij aan een boom vast zit, maar we verblijden hem met banaantjes. We hebben een rustig weekend achter de rug en een lekker vakantiegevoel. Hopelijk komt de zon bij jullie ook nog door en kunnen jullie genieten op het terras.

Liefs,

Sal, Margot & Joly

1. Milan:
    7 april 2013
    klinkt gaaf hoor, ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen systeem op school te verbeteren, fijn dat jullie al een beetje wennen aan de omstandigheden daar. Godzijdank wordt het weer bij ons al weer een beetje beter (zo'n 12 graden).
  2. Gonny Moncur:
    7 april 2013
    Jullie hebben geluk dat jullie bij de kleuters ingedeeld zijn. Stel je voor een klas met groep 8 leerlingen waarvan de helft met stokken rondloopt!
    Douglas heeft een bijna identieke foto gestuurd van het schooltje in het dorp waar hij woont in Nigeria. Daar hebben ze ook niet veel aan lesmateriaal en hulp middelen. Wat hebben wij het dan toch goed in het Westen.
  3. Max:
    8 april 2013
    Hey Joly klinkt allemaal heel indrukwekkend hopelijk krijgen jullie het voor mekaar om wat meer in die school te veranderen dan alleen het lunchmenu :P
    en terwijl jij met aapjes speelt en de wereld verbeterd ben ik zelf ook aan een avontuur begonnen ik ben namelijk op kamers gegaan! (gewoon in Eindhoven en gelukkig niet zo ver als Ghana) . vandaag ben ik verhuisd en ik blijf hier nu ook slapen.
    ik stuur binnenkort nog wel wat foto's via de mail. zo probeer ik jou op de hoogte te houden en jullie alsjeblieft niet ophouden met schrijven in deze blog want ik vind het heel leuk om te lezen hoe het je allemaal vergaat daar in Afrika.
    Nog heel veel succes met lesgeven en survivallen en hele warme groetjes vanuit Eindhoven
  4. Lenthe:
    8 april 2013
    Lieve Margot, Sal, Joly,

Wat een leuke verhalen! Geniet er van! Ben benieuwd naar het volgende verslag! En mooie foto's! Joly; was je fufu aan het stampen of dat andere Ghanese gerecht (ben even de naam kwijt)? Hard werken hè!

Liefs
  5. Camiel:
    9 april 2013
    Heel leuk om van jullie te horen!! Hoop dat jullie het leuk hebben en dat het snel went. Goed dat jullie je in gaan zetten om het leven voor die kinderen wat beter te maken. Heel veel succes en geniet er van!!
  6. Susanne:
    9 april 2013
    Hoi lieve Joly (en de rest natuurlijk!)
    Wat een leuk verhaal weer! Gaaf om te lezen en wat is het daar anders zeg! Ontzettend goed wat jullie doen en ik blijf je verhalen volgen! xx
  7. Yvonne Visser:
    14 april 2013
    Hallo Margot,Joly en Sal,

Adri heeft jullie link doorgestuurd. Leuk om jullie te volgen. Geweldig wat jullie doen. Ik ga jullie volgen.
    Heel veel succes. Groetjes Yvonne